Vision og strategiplan

vision

I lyset af Lejre Kommunes nye Skolevision fra efteråret 2021 (link) har Kirke Hyllinge Skole udarbejdet nedenstående grundfortælling. Denne grundfortælling udtrykker, hvad Kirke Hyllinge Skole i særlig grad tror på og hvordan skolen i store træk arbejder med at omsætte grundfortællingen i dagligdagen. Når vi skriver Kirke Hyllinge Skole omfatter det både skoletid, SFO- og klubtid.

Vi tror på:

• Respekten for forskellighed og ser forskelligheden som en styrke for den enkelte og fællesskabet.
  • Inddragelse af børn og unge i egne dannelses-, lærings- og udviklingsmæssige processer i samarbejde med forældrene.
  • Medtænkning af lokale kultur- og naturoplevelser for at styrke, udfolde og udfordre læring, kreativitet, trivsel og sammenhold.
  • Udvikling af børn og unge til høj faglighed sker gennem træning i kernefaglighed, undersøgende og innovativ læring.
vision

Respekterer forskellighed:

• Vi møder barnet/den unge, hvor det er og med udgangspunkt i kompetencer, styrker og udfordringer.
  • Vi respekterer den enkeltes tempo.
  • Vi øver os i at gøre brug af hinandens forskelligheder ud fra mottoet: Her er plads til alle, men ikke til alt.
  • Vi arbejder frem mod en fælles ramme for forskellighed således, at alle kan være i fællesskabet.
  • Vi arbejder mod en fælles forståelse af, at vi ALLE er kulturbærere på Kirke Hyllinge Skole.

Inddrager og samarbejder:

• Vi udviser og forventer anerkendende kommunikation.
  • Vi inviterer til samarbejde med forældre omkring barnet/den unge.
  • Vi tager udgangspunkt i forældrenes syn på barnet/den unge.
  • Vi inddrager barnet/den unge selv, hvor det giver mening.
  • Vi samarbejder og inddrager andre faggrupper til gavn for barnet/den unge/familien.

Medtænker kultur og natur:

• Vi inddrager uderummet som læringsrum, når det giver mening for undervisningens/fritidsaktiviteternes indhold.
  • Vi bruger lokale kræfter og institutioner i undervisningen/fritidsaktiviteterne.
  • Vi indtænker traditioner i undervisningen/fritidsaktiviteterne i løbet af året.
  • Vi inddrager andre etniske kulturer i undervisningen/fritidsaktiviteterne.
  • Vi indtænker bevægelse i undervisningen/aktiviteterne.

Kombinerer træning i kernefaglighed, undersøgende og innovativ læring:

• Vi træner faglige færdigheder og kompetencer.
  • Vi underviser med udgangspunkt i elevernes ideer og nysgerrighed.
  • Vi arbejder med at omsætte den teoretiske viden i praksis – og omvendt.
  • Vi arbejder med at udvikle elevernes praktiske faglighed.
  •  Vi indtænker nye teknologier som en naturlig del af elevernes læring.

Se Lejre Kommunes skolevision her