I lyset af Lejre Kommunes nye Skolevision fra efteråret 2021 (link) har Kirke Hyllinge Skole udarbejdet nedenstående grundfortælling. Denne grundfortælling udtrykker, hvad Kirke Hyllinge Skole i særlig grad tror på og hvordan skolen i store træk arbejder med at omsætte grundfortællingen i dagligdagen. Når vi skriver Kirke Hyllinge Skole omfatter det både skoletid, SFO- og klubtid.
Vi tror på:
- Respekten for forskellighed og ser forskelligheden som en styrke for den enkelte og fællesskabet.
- Inddragelse af børn og unge i egne dannelses-, lærings- og udviklingsmæssige processer i samarbejde med forældrene.
- Medtænkning af lokale kultur- og naturoplevelser for at styrke, udfolde og udfordre læring, kreativitet, trivsel og sammenhold.
- Udvikling af børn og unge til høj faglighed sker gennem træning i kernefaglighed, undersøgende og innovativ læring.
Respekterer forskellighed:
- Vi møder barnet/den unge, hvor det er og med udgangspunkt i kompetencer, styrker og udfordringer.
- Vi respekterer den enkeltes tempo.
- Vi øver os i at gøre brug af hinandens forskelligheder ud fra mottoet: Her er plads til alle, men ikke til alt.
- Vi arbejder frem mod en fælles ramme for forskellighed således, at alle kan være i fællesskabet.
- Vi arbejder mod en fælles forståelse af, at vi ALLE er kulturbærere på Kirke Hyllinge Skole.
Inddrager og samarbejder:
- Vi udviser og forventer anerkendende kommunikation.
- Vi inviterer til samarbejde med forældre omkring barnet/den unge.
- Vi tager udgangspunkt i forældrenes syn på barnet/den unge.
- Vi inddrager barnet/den unge selv, hvor det giver mening.
- Vi samarbejder og inddrager andre faggrupper til gavn for barnet/den unge/familien.
Medtænker kultur og natur:
- Vi inddrager uderummet som læringsrum, når det giver mening for undervisningens/fritidsaktiviteternes indhold.
- Vi bruger lokale kræfter og institutioner i undervisningen/fritidsaktiviteterne.
- Vi indtænker traditioner i undervisningen/fritidsaktiviteterne i løbet af året.
- Vi inddrager andre etniske kulturer i undervisningen/fritidsaktiviteterne.
- Vi indtænker bevægelse i undervisningen/aktiviteterne.
Kombinerer træning i kernefaglighed, undersøgende og innovativ læring:
- Vi træner faglige færdigheder og kompetencer.
- Vi underviser med udgangspunkt i elevernes ideer og nysgerrighed.
- Vi arbejder med at omsætte den teoretiske viden i praksis – og omvendt.
- Vi arbejder med at udvikle elevernes praktiske faglighed.
- Vi indtænker nye teknologier som en naturlig del af elevernes læring.