Billeder og historier

Sociale medier

Formålet med deltagelse på sociale medier

• Illustrere og fortælle om elevernes skoledag med billeder, videoer og tekst
  • Synliggøre hvordan vi arbejder med læring og trivsel
  • Øge forældre og elevers mulighed for at tale om skoledagen

link Kirke Hyllinge Skoles Facebookside

"I 3.v arbejder vi med pop art i billedkunst. Eleverne har selv kommet på ideen med at lave timelapse undervejs. Det virker ret motiverende,"

Håndtering

• Kun medarbejdere kan få adgang til at bruge facebooksiden eller andre sociale medier
  • Man skal følge retningslinjerne for indhold og form på opslagene
  • Opdager man kommentarer, billeder eller andet som ikke er forsvarligt eller i overensstemmelse med retningslinjerne skal ledelsen have besked hurtigst muligt
  • Væsentlig information og kommunikation mellem skole og hjem foregår  på AULA

Beskrivelse af hvordan skolen håndterer brugen af billeder og videoer.

1. Billeder, videoer og tekst skal have fokus på elevernes aktiviteter og produkter.
  2. Billeder, videoer og tekst skal understøtte den enkelte elevs selvværd og positive selvforståelse.
  3. Billeder og videoer skal være med grupper af elever. Der må ikke være portrætfotos eller tilsvarende billedmateriale uden forældrenes skriftlige samtykke.
  4. Billeder og videoer skal i videst muligt omfang være anonymiseret; det vil sige ingen tydelige ansigter af eleverne.
  5. Billeder, videoer og tekst skal være knyttet til skoledagen. Det må ikke have privat karakter.
  6. Billeder og videoer må ikke indeholde afklædte elever, eksempelvis elever der bader på stranden eller tilsvarende.
  7. Billeder, videoer og tekst skal understøtte den positive fortælling om den enkelte elev og skolen som helhed.

Portrætbillede eller situationsbillede?

Når du bruger billeder/video til at fortælle historier og vise situationer fra dagligdagen, er der nogle regler, du skal følge. Det vigtigste, er at du kan skelne mellem portrætbilleder og situationsbilleder.

Portrætbilleder – altid skriftligt samtykke

Portrætbilleder viser én eller flere tydeligt genkendelige personer. Et klassebillede er fx et portrætbillede. Du skal altid have skriftligt samtykke, når du tager et portrætbillede. Der ligger en skabelon til samtykkeerklæringer på medarbejderportalen under Informationssikkerhed. Skabelonen kan printes, og den kan udfyldes digitalt. Alle over 15 år kan give samtykke.

Situationsbilleder – uden samtykke, og dog

Situationsbilleder er billeder, hvor en aktivitet eller situation er det egentlige formål med billedet. Det kan fx være medarbejdere til en reception, gæster til en koncert og legende børn i en skolegård. Her er det situationen og ikke enkeltpersoner, der er i fokus. Som udgangspunkt kan du offentligøre situationsbilleder uden samtykke. Det afhænger dog af karakteren af billedet, og i hvilken sammenhæng billedet indgår. Du skal have skriftligt samtykke, hvis dem der er på billedet, kan føle sig udstillet, udnyttet eller krænket. Det kan fx være afklædte børn, der leger med vand i børnehaven eller borgere i intime situationer. Billeder af medarbejdere kan aldrig offentliggøres uden samtykke – uanset om det er et portrætbillede eller et situationsbillede.

Intern/ekstern brug – reglerne er de samme

Når du offentliggør billeder gælder de samme regler, uanset om du bruger billederne internt på intranettet, slides, opslagstavler, eller om de bliver brugt eksternt på fx sociale medier, annoncer og plakater. Det afgørende er, om det er et portrætbillede eller et situationsbillede.

Sociale medier

Når du offentliggør billeder på sociale medier uden samtykke, skal du udelukkende bruge billeder, hvor man ikke kan se ansigterne og i situationer, hvor dem på billedet ikke kan føle sig krænket.